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#47 Ashi-sabaki 足捌き

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After a few years since you started Aikido, the questions ashamed to ask your sensei will increase little by little. "Ashi-sabaki" is one of those, I suppose.

Types of foot movement (“Ashi-sabaki”) along the line of attack are called "Okuri-ashi", "Tugi-ashi" and "Ayumi-ashi". There are 6 types of movement as there is “Mae” (forward) and “Ushiro” (backward).

> Okuri-ashi-mae
> Okuri-ashi-ushiro
> Tugi-ashi-mae
> Tugi-ashi-ushiro
> Ayumi-ashi-mae
> Ayumi-ashi-ushiro

Okuri-ashi:
When moving forward, kick the floor with the heel of the back foot and move the front foot, then pull the back foot. When moving backward, kick the floor with the toe of the front foot and move the back foot, then pull the front foot. The direction of "Hanmi" does not change.

Tugi-ashi:
When moving forward, attach the back foot to the heel of the front foot and then kick the floor with the heel of the back foot and move the front foot. When moving backward, attach the heel of the front foot to the back foot, then kick the floor with the toe of the front foot and move the back foot. The direction of "Hanmi" does not change.

47-Ashi-sabaki-02-fixed.jpg

Ayumi-ashi:
When moving forward, move the back foot one step forward. The knee of the other foot can be touched behind the knee of the stepped foot. If it is not balanced, raise the heel of the back foot slightly to stabilize the centre of gravity. Turn the body with the ball of the foot and change the direction of "Hanmi" to the opposite side. The characteristic of "Ayumi-ashi" is not to kick the floor. The nose is always pointing the opponent. When moving backward, move the front foot one step behind, turn the body to change the direction of "Hanmi".

47 Ashi-sabaki-B

Depending on the techniques, there are also irregular footsteps of "Ayumi-ashi" that move one step after changing the direction of "Hanmi", but I will skip this time.

Also, "Uke" goes straight on the attack line, but "Tori" steps off the attack line of the opponent (“Irimi-taisabaki”). In short, there will be 12 types of foot movement in all.

Types of “Taisabaki” (body movement stepping off the attack line) are;
> Irimi (with Okuri-ashi, Tugi-ashi, Ayumi-ashi)
> Irimi Tenkan ( = Irimi with Ayumi-ashi then Tenkan)
> Tenkan
> Tenshin
> Tenkai

Thank you for reading.

Related article: Tips for "Tenkai" movement


[ 足捌きの種類 ]

今回は、足捌きの日本語名がNZの人には少し覚えづらいようなので整理してみました。

攻撃線に沿った足捌きは送り足、継ぎ足、歩み足に分けられます。それぞれ前後動作があるので、送り足前、送り足後、継ぎ足前、継ぎ足後、歩み足前、歩み足後、の6種類となります。

送り足:前進する時は後足の踵を蹴って前足を一歩進め、それから後足を引き付けます。後退する時は前足のつま先を蹴って後足を一歩下げてから前足を引き付けます。半身の向きは変わりません。

継ぎ足:前進する時は後足を前足の踵につけてから後足の踵を蹴って前足を一歩進めます。後退する時は前足の踵を後足につけてから前足のつま先を蹴って後足を一歩下げます。半身の向きは変わりません。

歩み足:前進する時は後足を真直ぐ一歩前に踏み出します。踏み込んだ足の膝裏にもう一方の足の膝が触ります。バランスがとり辛い時は後足の踵を少し浮かせて重心を安定させます。足裏の親指の付け根(母趾球)を軸にして体を半回転させ、半身の向きを反対側に変えます。歩み足の特徴は床を蹴らないことです。鼻先は常に相手に向いたままで頭を左右に動かしません。後退する時は前足を一歩後ろに引いてから、転回動作で半身の向きを反対側に変えます。一歩下がった足の踵を下げる動作を利用して転回します。

技によっては、半身の向きを変えてから一歩進む変則的な歩み足もありますが今回は省きます。

また、受けは攻撃線上を真直ぐ進みますが、取りは相手の攻撃線を外して進みます(入り身 体捌き)。細かく言えば、全部で12種類の足捌きがあることになります。

合気道を始めて数年過ぎると、いまさら聞けないことが少しずつ増えてきます。足捌きもその一つではないでしょうか。

関連記事:転回動作の約束事

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#46 Change in thinking changes movement 考え方を変えると動きも変わる

46-Change-in-thinking-chang.jpg

"It’s your fault if you are injured". Have you ever heard of such a thing? Fortunately, I have never met a person who says such a thing in Shinryukan dojos. But I heard it elsewhere.

I experienced a shoulder dislocation twice and a wrist sprain 4 times, because I didn’t realize that my movements were very stiff for a long time.

From my experience, a person with stiff movements is always at risk of getting injured. There are two main reasons for it. The first thing is to accumulate damage to the body as he is unable to cancel pressure. Another thing is to tend to forcibly throw the opponents, so that opportunities to be forcibly thrown by others are also increased. (This is commonly referred to as “revenge”. It's terrible, but it can happen.)

The primary problem is that you need a partner who does soft movements for practicing softening movement. A person who can tell you not only the guidance but also the objective impression is very valuable. In my case, Sergio-san was a good partner in Honbu dojo.

What I learned from Sergio-san is to make sure not to lose the momentum in any situation. In other words, it’s a feeling that there is a pendulum in the body and it’s swinging with a constant rhythm.

I recommend learning the way of thinking before learning movement. You will be able to copy movement if you agree, or you don't have to learn if you cannot agree.

In our dojo we don't practice to defeat the enemy. It’s a place to practice giving people the power to live. We are trying to respond flexibly by observing the behaviour and psychological state of the opponent. Then, I think that room of mind will spread out.

I don't want you to suffer from injury like me. If you want to change the movement, try changing the way of thinking firstly.

Thank you for reading.

Related article: "Nuki waza" - The method of draining of strength


[ 考え方を変えると動きも変わる ]

「たとえ怪我をしても本人が悪い。」そう教えられたことはありますか?幸いなことに、神流館ではそのようなことを聞いたことはありません。ただ、他の道場では聞いたことがあります。

自分の動きの硬さに自覚が無かった時期は、肩の脱臼を2度、手首の捻挫を4度、経験しました。誰かに指摘されても無意識な行動なので自覚できていませんでした。

自分の経験からいって、動きの硬い人はいつ怪我をしても不思議ではないと思います。その主な理由は二つあり、一つ目は圧力を受け止めてしまい体へのダメージが蓄積されていくこと、二つ目は強引に相手を投げる傾向があるので相手からも同じように強引に投げられる機会が増える、ということです。いわゆる仕返し行為ですね。

主な問題は、動きを柔らかくする練習には柔らかい動きを習得しているパートナーが必要になることです。指導だけでなく客観的な感想を伝えてくれる人はとても貴重です。私の場合、本部道場ではペルー出身のSergioさんが良い練習相手になってくれました。

私がSergioさんから学んだことは、どんな状況でも完全には動きを止めないこと、体の一部を動かしてモーメントを生かし続けることです。まるで、体の中に振り子があってそれを一定のリズムで振動させている感覚です。

動きを学ぶ前に思考方法を学ぶことを推奨します。共感できるならば動きを真似ることもいずれは出来るようになるでしょうし、共感できないならば習う必要はありませんしそもそも出来ません。

武産合気道は敵を倒す練習ではなく、相手に生きる力を与える練習をする近代武道です。相手の挙動や心理状態を観察しながら利他的に対応する努力を続けていくと気持ちにも余裕が生まれ、結果、冷静に相手と向き合うことができるようになります。

現代に生きる私達は、現代社会ならではのストレスと日々戦っています。冷静に相手や物事に対処する能力こそ、私達が求める現代の護身術だと思います。

動きを変えたければ、まずは考え方を変えてみてはどうでしょうか。

関連記事: 抜き技と脱力の使い方

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プロフィール

大福

Author:大福
初心者にも分かりやすく、理論的に基礎知識を説明します。なんとなく他人の動きを真似るのではなく、普段から考える力を育てていくことを目的としています。In this blog, I explain the basics in a theoretical way that is easy to understand for beginners. The aim is to help you to develop your ability to think, not to copy the movements somehow. Aikido is not magic. I will explain things that are not so clear, such as Ki and O-Sensei's philosophy.

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