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#55 Suwari waza  座り技

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As the exam gets closer, everyone practices the sitting techniques more eagerly than usual. I guess that is because "Suwari-waza" is weak point for everyone.

We are taught that “Suwari-waza” is basically the same as the standing technique, but by that alone it makes very stiff movements, I think.

Especially people who are not used to "Shikko" seem to think that being cramped is unavoidable.

First of all, I suggest that you consider the following points before remembering the behavior of the technique.

1. The step length of the sitting technique is shorter than the standing technique.
2. The length of the arm does not change.
3. If you move the arm downwards, the arm will hit the floor.
4. There is no space below the waist.

For example, in the case of "Suwari-waza Sankyo Omote", there are many people trying to apply "Sankyo" somehow by holding the opponent's arms. But if you keep a little away from the opponent, you do not need to hold the arm.

By placing your hands in front of you, you can smoothly move to "Sankyo".

In the standing technique, you step in and put weight on so that the opponent does not get up, but in the sitting technique, it is enough to control the elbow because the opponent is already sitting. It is the example that movement will be cramped when trying to make everything like a standing technique.

The space that existed in the standing technique does not exist in the sitting technique. Therefore, you need to adjust the position to create the space. It becomes the adjustment of the sitting technique.

Thanks for reading.

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[ 座り技 ]

昇段試験が近づくと、皆さんはいつも以上に熱心に座り技の稽古をします。それは、少なからず苦手意識を持っているからではないでしょうか。

座り技は基本的に立ち技と同じだと教わりますが、ただそれだけでは窮屈な動きになってしまいます。特に膝行に慣れていない人は、窮屈なのは仕方が無いと思っているか、もしくは、窮屈であることを自覚していないかのどちらかに見えます。

まず、技の動作を覚える前に下記の点を考えてみることを提案します。

1. 座り技の歩幅は立ち技よりも短い。
2. 腕の長さは変わらない。
3. 腕を下に動かせばマットに当たる。
4. 腰より下にはスペースが無い。

例えば座り技三教表の場合、相手の腕を腹の前で抱え込むようにしてなんとか三教を適用しようとする人が多いですが、相手から少し離れることで腕を抱え込まずに済みます。手を自分の正面に置くことでスムーズに三教へと移行できます。

立ち技では、相手が立ち上がらないように踏み込んで体重を掛けますが、座り技はすでに相手も座っているので肘を制御するだけで十分です。立ち技と同じようにしようとして窮屈な動きをしてしまう一例です。

立ち技では存在したスペースが座り技では在りません。だから、膝立ちの位置を調整してスペースを作ります。それが座り技の調整方法となっていきます。

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Author:大福
初心者にも分かりやすく、理論的に基礎知識を説明します。なんとなく他人の動きを真似るのではなく、普段から考える力を育てていくことを目的としています。In this blog, I explain the basics in a theoretical way that is easy to understand for beginners. The aim is to help you to develop your ability to think, not to copy the movements somehow. Aikido is not magic. I will explain things that are not so clear, such as Ki and O-Sensei's philosophy.

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