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#98 Notes on Ikkyo Ura Practice 一教裏稽古の留意点

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No Nikyo factor is needed in Ikkyo practice:

A person has three centres of gravity: the upper body centre of gravity, the total body centre of gravity and the lower body centre of gravity. The mid-point between a line connecting upper and lower body centre of gravity points is the combined point of gravity. Ikkyo is a technique to extend the opponent's combined centre of gravity point outwards and break it down.

If you grab the opponent's hand tightly, push his elbow and turn it quickly like a crankshaft, he will fall down because of the pain. But this is not Ikkyo. The factors of Nikyo are not necessary for Ikkyo practice.


Don't pull the opponent's arm:

If you try to grab your opponent's arm and drag him to Ura side, that is just too much force. It is easier to control your opponent by first making a firm Tenkai move instead of rush Tenkan full turn. Place the opponent's elbow in front of yours and turn while slowly putting your weight on his elbow.


Shomen-uchi Ikkyo Ura is not the same as Yokomen-uchi Ikkyo Ura:

Shomen-uchi Ikkyo Ura is a technique to break the opponent's posture by taking advantage of his downward striking motion. If you grab the opponent's wrist, you will stop his downward strike, so you do not do so. The image is to accelerate the kinetic energy of the opponent who strikes down from above without blocking.

Briefly, you attach your hand to the opponent's upraised elbow and let him strike by adding the kinetic energy generated by your Tenkai turning motion. At the moment the opponent loses his balance, you grab his wrist and hold him down.

Those who grab the opponent's wrist from the beginning are most often missing the timing of the first move. Therefore, they try to stop the opponent's attack and then cut it down, just as in Yokomen-uchi Ikkyo Ura. The timing of the first move is important, even in Ura.


Related article: Tips for "Tenkai" movement


[ 一教裏稽古の留意点 ]

一教稽古に二教要素はいらない:

人には上半身の重心、体全体の重心、下半身の重心があります。上半身と下半身の重心点を線で結んだ中間が合成重心点となります。一教は、相手の合成重心点を外へと伸ばして崩す技です。

相手の手を強くつかんで、さらに相手の肘を押しながらクランクシャフトのように素早く回すと相手は痛みを嫌って倒れますが、それは一教ではありません。一教稽古には二教の要素は必要ありません。


腕を引っ張らない:

相手の腕をつかんで裏へ引きずり倒そうとしても力任せになるだけです。相手が意図的に腕を脱力すれば、それこそ何もできません。裏へ入っていきなり転換するのではなく、転回動作をしっかりと挟むことで相手をコントロールし易くなります。相手の肘を自分の正面に据えて、回りながら自分の体重をゆっくりと相手の肘に乗せていくイメージです。勢いで振り回そうとはしないのがコツです。


正面打ちと横面打ちの違い:

正面打ち一教裏は、相手の打ち下ろす動きをそのまま利用して崩すのが特徴です。相手の手首をつかむと相手の正面打ちを止めてしまいます。受け止めずに上から打ち下ろす相手の運動エネルギーを加速させるイメージです。

簡単に言えば、相手の振り上げた肘に自分の手を添えて、自分の転回動作で生む運動エネルギーを加算して打たせます。相手が大きくバランスを崩したら手首をつかんで抑え込みます。

相手の手首を最初からつかむ人は、初動のタイミングを逃がしている場合がほとんどです。そのため、横面打ち一教裏と同じように相手の攻撃を止めてから切り落とそうとします。正面打ち一教は、裏でも初動のタイミングが大事です。


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大福

Author:大福
初心者にも分かりやすく、理論的に基礎知識を説明します。なんとなく他人の動きを真似るのではなく、普段から考える力を育てていくことを目的としています。In this blog, I explain the basics in a theoretical way that is easy to understand for beginners. The aim is to help you to develop your ability to think, not to copy the movements somehow. Aikido is not magic. I will explain things that are not so clear, such as Ki and O-Sensei's philosophy.

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